Thursday, August 4, 2011 1 comments

Seafood Medley Soup

Mula kenal dengan sup ni di salah sebuah restoran China Muslim di Shah Alam, tapi dah tutup restoran tu.  Masakannya serius sedap.  Saya dah lupa nama restorannya.  Hubby sukakan sup ni jadi saya pun balik dan cuba-cuba masak.  Yang pasti, hubby and kiddos memang suka sangat sup ni.  Cuma banyak kerja sikit aa..sebab semua nak kena dadu halus-halus.  Ting....boleh masak untuk berbuka hari ni, insya Allah.

300 gram udang
300 gram sotong
100 gram sotong kering yang dihiris halus
250gram cendawan segar (guna yang dalam tin pun boleh)
300 gram isi ketam (well, ini kalau ada aja saya letak)
1 ketul tahu Jepun
2 biji telur
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
Hirisan daun bawang dan daun sup
2 sudu besar tepung jagung
Garam, gula dan lada secukup rasa
1 sudu besar sos tiram
Stok ikan bilis (rebus ikan bilis.  Tapis, ambil airnya sahaja)
  • Udang, sotong, isi ketam, tahu Jepun,bawang besar, bawang putih - didadu kecil-kecil.
  • Sotong dan udang digaul dengan sos tiram, garam, gula dan lada.
  • Satukan semua bahan yang didadu dalam periuk.  Masukkan stok ikan bilis dan rebus sehingga masak.
  • Perisakan dengan garam, gula dan lada secukup rasa.
  • Masukkan telur (yang dipukul terlebih dahulu) dan kacau dengan cepat.
  • Kalau kuah tak terlalu cair, masukkan sedikit tepung jagung (bancuh dulu dengan air), untuk pekatkan sikit kuah.
  • Taburkan dengan hirisan daun bawang dan daun sup semasa menghidang.
0 comments

Egg-Drop Soup

Nama orang putih.  Tapi saya belajar dari Bibik.  Mudah dan ringkas tapi sedap.

Rebuskan ikan bilis dengan tulang ayam untuk dijadikan stok.

5 ulas bawang putih
1-2 inci halia muda.
3 biji telur
Sedikit daun bawang dan daun sup.
  • Panaskan sedikit minyak.  Tumiskan bawang putih dan halia muda yang dihiris halus/ didadu kecil.
  • Masukkan stok ikan bilis-ayam tadi.
  • Bila dan mendidih, masukkan telur dan kacau segera.
  • Perisakan dengan garam dan lada secukupnya.
  • Taburkan dengan daun bawang dan daun sup yang dihiris halus.
3 comments

Daging Burger

Akibat suka menonton Channel 707 dan 703 di Astro, hubby mintak saya buatkan sendiri daging burger.  Macam yang Jimmy Oliver tunjuk.  Cari-cari kat internet, terjumpa dengan resipi ni....

1 kilo daging
- kisar dalam food processor.  Saya gunakan daging batang pinang.

1 labu bawang besar - didadu
5 ulas bawang putih - didadu
1 biji tomato - didadu (resipi asal gunakan tomato paste, tapi sebab tak ada kat rumah masa tu dan malas nak pergi kedai, saya gunakan tomato segar)
2 sudu besar serbuk roti
1 biji telur
Sedikit lada hitam yang dikisar (Jimmy Oliver kata, "freshly grounded")
Sedikit garam dan gula
3-4 sudu besar minyak zaitun

Gaulkan semua bahan di atas dengan daging kisar tadi.
Bentukkan macam daging burger (saya gunakan acuan untuk buat telur goreng mata kerbau)
Bekukan dalam peti sejuk.
0 comments

Udang Telur Asin

10 ekor udang besar
- digoreng garing dan ketepikan (goreng guna butter)

4 biji telur asin (ambil kuningnya sahaja)
4 sudu besar mentega
1 sudu besar gula
1/2 sudu besar stok ayam (pilihan)

  • Panaskan mentega, masukkan telur dan gula.
  • Kemudian masukkan udang yang digoreng dan kacau rata.
0 comments

Nasi Kabsah

Sekarang ni kan musim angin Nasi Arab bertiup kencang.  Saya dan hubby pun sukakan nasi arab...Nasi Kabsah lah, Nasi Mandi lah.  De Arab Cafelah tempat kita orang selalu makan, sekali sekala jengah Ar-Rawsya.  Mula-mula makan Nasi Arab (Nasi Lahm Mandi), masa kat Mekah dulu.  Masya Allah.....sedapnya. 
Resipi ni dapat dari internet, dah tak ingat blog mana.  Carikan untuk mak dan mak dah cuba. 

1 ekor ayam - potong 4
3 cawan berasmathi - rendam selama 30 minit

Panaskan 1 sudu besar butter dan 2 sudu besar minyak zaitun

Tumis sehingga wangi:
1 inci kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
2 labu bawang besar (dadu)
5 ulas bawang putih (dadu)

Kemudian, masukkan:
2 biji tomato (yang dicincang)
1 sudu besar rempah Kabsah
2 sudu besar hirisan lemon
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1/2 sudu kecil saffron (koma-koma)

Masukkan ayam, garam dan gula secukup rasa.
Masak ayam sehingga empuk.

Masukkan:
1 batang karot (parut)
1/4 cawan kismis
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
1 capsicum merah (didadu)
Beras basmathi

Kacau seketika.  Masukkan 4 1/2 cawan air panas.
Kacau rata dan biarkan sehingga nasi masak.

Sosnya:
Kisar tomato, capsicum hijau, mangga, batang ketumbar, jus lemon.
Perisakan dengan garam dan gula.
1 comments

Acar Buah-Buahan Kering

Ini resipi tok.  Yang saya tahu, ramai orang sukakan acar ni.  Tapi mungkin sebab masa tu saya masih kecil, jadi saya tak reti nak appreciate acar ni.  Sampai sekarang pun saya tak berapa sangat dengan acar buah.  Makan...bukan tak makan, tapi macam ada makan, tak ada pun tak kisah.  Inisiatif nak masak sendiri, lagilah jauh sekali kemungkinannya.  Apalagi hubby pun tak berapa makan sangat.  Budak-budak lagilah....cuma bila belek-belek kotak resipi mak dan jumpa resipinya, saya ingat saya simpan ajalah dalam blog.  Kot-kot in future teringin nak cuba...

1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
2 sudu besar serbuk cili
  • Goreng tanpa minyak sehingga garing.
10 ulas bawang putih
20 ulas bwang merah
2 inci halia
10 biji kurma
  • Giling halus (err...resipi tok ni, tak habis-habis dengan giling.  Kira kisar dengan blender jer la zaman sekarang ni kot), dan gaul dengan rempah yang digoreng di atas.
  • Gaulkan dengan 3/4 cawan cuka.

1 1/2 cawan minyak
Garam dan gula secukup rasa.
Buah-buahan kering secukupnya.  Sekarang kan banyak pilihan buah-buahan kering ni.
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1' halia

  • Mayang halus bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Panaskan minyak.  Tumis sehingga garing.
  • Masukkan bancuhan rempah-rempah dan cuka tadi.
  • Bila garing, masukkan 2-3 cawan air, garam dan gula.
  • Kacau sebati dan masukkan buah-buahan kering tadi.
  • Gaul rata, reneh sehingga kuah pekat.
  • Angkat dan sejukkan.
0 comments

Acar Daging dan Rebung

Rebung - hubby's favorite dish.  Pajeri rebung, acar rebung, kari rebung.  This is another variation of masakan rebung....

1 kati daging
3 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit garam

  • Daging dipotong nipis dan diperap dengan bahan-bahan di atas (yang dikisar halus, resipi mak kata tumbuk.  Cara orang sekarang, main masuk blender jer...), goreng sehingga garing.
10 biji cili kering
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis
2 sudu kecil ketumbar
  • Goreng tanpa minyak dan digiling halus.
2 sudu besar cuka
Gula dan garam secukup rasa
3 tangkai cili merah - dibelah 2 dan dibuang biji
3 tangkai cili hijau - dibelah 2 dan dibuang biji
10 cili padi
300 gram rebung - dihiris halus dan dicelur
  • Tumis bahan giling (blend pun boleh) sehingga naik minyak.
  • Masukkan cuka, garam dan gula sehingga naik minyak.
  • Bila mendidih, masukkan daging dan rebung.  Kacau rata.
  • Masukkan cili-cili tadi.
  • Reneh sehingga kuah pekat.
3 comments

Trifle

Memandangkan sekarang bulan Ramadhan, teringat dekat Trifle yang selalu Mak Su buat.  Yummy....

1 biji kek swiss roll (dipotong bulat)

Kuah kastad:
1 cawan tepung kastad
1 tin susu cair
2 1/2 tin susu air
3/4 sudu besar gula
air dari  tin fruit cocktail

Semua bahan di atas dimasak sehingga pekat.  Sejukkan.

1 tin fruit cocktail

1 paket jelly (bancuh mengikut arahan)

Susunkan swiss roll dalam acuan.
Tuangkan kuah selapis.
Susun lagi dengan kek.
Tuangkan kuah di atasnya, sehingga habis.
Tuangkan bancuhan jelly.
Taburkan buah di atasnya.  Sejukkan.

Nota:  Saya tak suka buah dalam puding.  Jadi, selalunya apa yang saya buat, separuh letak buah, yang separuh lagi tanpa buah.
 
;