Thursday, August 4, 2011

Acar Buah-Buahan Kering

Ini resipi tok.  Yang saya tahu, ramai orang sukakan acar ni.  Tapi mungkin sebab masa tu saya masih kecil, jadi saya tak reti nak appreciate acar ni.  Sampai sekarang pun saya tak berapa sangat dengan acar buah.  Makan...bukan tak makan, tapi macam ada makan, tak ada pun tak kisah.  Inisiatif nak masak sendiri, lagilah jauh sekali kemungkinannya.  Apalagi hubby pun tak berapa makan sangat.  Budak-budak lagilah....cuma bila belek-belek kotak resipi mak dan jumpa resipinya, saya ingat saya simpan ajalah dalam blog.  Kot-kot in future teringin nak cuba...

1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
2 sudu besar serbuk cili
  • Goreng tanpa minyak sehingga garing.
10 ulas bawang putih
20 ulas bwang merah
2 inci halia
10 biji kurma
  • Giling halus (err...resipi tok ni, tak habis-habis dengan giling.  Kira kisar dengan blender jer la zaman sekarang ni kot), dan gaul dengan rempah yang digoreng di atas.
  • Gaulkan dengan 3/4 cawan cuka.

1 1/2 cawan minyak
Garam dan gula secukup rasa.
Buah-buahan kering secukupnya.  Sekarang kan banyak pilihan buah-buahan kering ni.
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1' halia

  • Mayang halus bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Panaskan minyak.  Tumis sehingga garing.
  • Masukkan bancuhan rempah-rempah dan cuka tadi.
  • Bila garing, masukkan 2-3 cawan air, garam dan gula.
  • Kacau sebati dan masukkan buah-buahan kering tadi.
  • Gaul rata, reneh sehingga kuah pekat.
  • Angkat dan sejukkan.

1 comments:

Post a Comment

 
;