Thursday, March 24, 2011 0 comments

Hati Masak Lada

Hati tu hati lembu.  Boleh jugak gantikan dengan pedal ayam.

15 biji cili kering
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
sedikit kunyit hidup
air asam jawa
1 cawan santan pekat
1 kilo hati lembu - dicelur sebentar, dan dipotong kecil-kecil
Daun kunyit - dihiris halus

  • Kisar halus cili kering, bawang merah, bawang putih, lada hitam, jintan dan kunyit hidup.
  • Tumis sehingga pecah minyak.
  • Masukkan air asam jawa.
  • Masukkan santan pekat.  Biarkan sehingga mendidih.
  • Masukkan hati lembu.
  • Kacau sebati dan biar sehingga pecah minyak.
  • Sebelum diangkat, tabur daun kunyit yang dihiris halus.
0 comments

Ikan Keli Masak Belanda

Resipi dari sepupu mak.  Keluarga mak kat kampung memang suka masak Belanda ni.

20 biji cili kering
1 sudu besar jintan putih
1 1/2 sudu besar jintan manis
1 sudu besar lada hitam
2 inci halia
3 labu bawang besar
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 sudu kecil serbuk kunyit

  • Rebus cili kering, jintan manis, jintan putih dan lada hitam.
  • Kisar bahan yang direbus bersama dengan halia, bawang besar dan separuh daripada bawang merah dan bawang putih.
  • Panaskan minyak.  Tumis bawang merah dan bawang putih yang tidak dikisar halus. (bawang-bawang tu ditumbuk kasar).
  • Kemudian, tumiskan bahan kisar dan serbuk kunyit.
  • Masukkan air asam jawa secukupnya.
  • Bila mendidih, masukkan ikan keli (goreng dulu).
  • Reneh sehingga kuahnya pekat.
0 comments

Sambal Lengkuas

Sambal lengkuas ni pun sedap.  Lagi sedap kalau dapat makan dengan nasi panas-panas.  Kawankan dengan ikan kering goreng...yummy!!!

2 cawan lengkuas - kisar, rebus dan tapis airnya.
300gram bawang besar - dimayang
10 batang serai
30 biji cili kering
5cm belacan
5cm halia
300gram ikan bilis - tumbuk pecah-pecah
300gram bawang besar - dimayang
kerisik daripada sebiji kelapa
air asam jawa secukupnya
garam dan gula


  • Kisar halus serai, cili kering, belacan dan halia
  • Panaskan minyak.  Tumiskan bawang besar yang dimayang sehingga garing dan wangi.
  • Kemudian masukkan bahan-bahan kisar, lengkuas tadi, ikan bilis, bawang besar, kerisik, air asam jawa.  Perisakan dengan garam dan gula secukupnya.
  • Kacau rata dan masak di atas api sederhana selama 1 jam atau sehingga betul-betul kering dan garing.
0 comments

Sambal Serai

Hari ni, nak kongsi beberapa resipi sambal yang selalu mak buat.  Bukan saya buat...

10 ulas bawang merah - dimayang halus
3 ulas bawang putih - dimayang halus
1 paket (25gm) rempah kurma
5 labu bawang besar - dikisar
1 cawan santan
1 cawan udang geragau
21 batang serai - dihiris nipis-nipis (ni sebab saya tak nak buat sendiri, mak aja buat, saya makan)
21 biji belimbing buluh - dihiris nipis memanjang
3 biji cili merah-dihiris nipis
3 biji cili hijau-dihiris nipis
10 biji cili padi
2 labu bawang besar - dimayang
300 gram udang hidup (lagi banyak, lagi sedap)

  • Tumis bawang merah dan bawang putih.
  • Masukkan rempah kurma dan bawang besar yang dikisar halus.
  • Apabila telah pecah minyak, masukkan santan, udang geragau, serai dan belimbing buluh.
  • Kacau sehingga pekat dan serai betul-betul masak.
  • Masukkan cili, bawang besar yang dimayang serta udang.
  • Kacau sebati dan biarkan sehingga udang masak.
Tuesday, March 22, 2011 1 comments

Chicken Chop

Chicken chop ni versi SBC Butterworth.  Uniknya, ayamnya dipotong kecil-kecil, dicampurkan sekali dengan kentang goreng, carrot, tomato, bawang besar, greenpeas dan baked beans dan dimakan dengan kuah yang banyak....

5 keping dada ayam
Diketuk sehingga leper, gaulkan dengan garam dan lada hitam.
Celupkan dengan telur yang dipukul, gaulkan dengan oat/nestum/serbuk roti.
Goreng sehingga kekuningan.

Untuk kuahnya:
1 tin tomato sup
1 tin kecil green peas
1 tin kecil kacang panggang
5 ulas bawang putih
2 labu bawang besar - dibelah 8
1 batang carrot - dipotong bulat
2 biji tomato - dibelah 4

  • Panaskan minyak.  Tumis bawang putih sehingga wangi.
  • Masukkan tomato sup dan sedikit air.
  • Masukkan kacang panggang, green peas dan carrot.
  • Bila carrot dah masak, masukkan tomato dan bawang.
  • Perisakan dengan garam, gula dan lada.
Goreng kentang atau fries.
Goreng telur mata lembu.

Masukkan ayam dan kentang dalam mangkuk.  Tuangkan kuah ke atas ayam dan kentang.  Hidangkan sekali dengan telur goreng.  Kalau chicken chop versi SBC yang ori, ayamnya dipotong memanjang, macam fries jugak.
Monday, March 21, 2011 0 comments

Sup Wantan

1 bungkus kulit wantan
1/2 biji sengkuang atau 15 biji sengkuang Cina
1 batang carrot
Sedikit tepung gandum
Udang - lagi banyak lagi sedap
1/2 ekor ayam
sedikit daun bawang
12 ulas bawang putih
segenggam ikan bilis

  • 7-8 biji sengkuang Cina, carrot dipotong dadu, kecil-kecil.
  • Udang dicincang halus.
  • Gaulkan udang, carrot dan sengkuang Cina dengan tepung gandum dan sedikit air serta garam dan lada hitam.
  • Gaulkan sehingga sebati.
  • Masukkan dalam kulit wantan, lebih kurang sesudu untuk setiap wantan.
  • Sebelum menyediakan wantan, rebus ayam yang dipotong kecil-kecil, lebihan sengkuang Cina serta ikan bilis.  Masukkan juga bawang putih.
  • Rebus sehingga airnya jernih.
  • Perisakan sup dengan garam dan lada secukupnya.
  • Biarkan sup mendidih, masukkan wantan ke dalam sup.
  • Jangan biarkan wantan terlalu lama.
  • Angkat dan taburkan daun bawang ke dalam sup semasa menghidang.
Tuesday, March 1, 2011 1 comments

Jelly Buah Tropicana Kastad



Buah-buahan tropika kegemaran:
4 biji mangga, potong kiub
1/2 biji nenas - potong kiub
Longan
Rambutan
Nangka

2 kotak Jelly segera - perisa raspberry

Masukkan semua buah dalam mangkuk.  Gaul rata.
Bancuh jelly ikut arahan.  Tuangkan ke atas buah-buahan tadi.  Masukkan dalam peti sejuk.

Kuah Kastard:

1 tin susu cair
2 1/2 tin susu air
1 biji telur - dipukul
2 sudu teh vanilla
6 sudu besar tepung kastard
9 sudu besar gula

Satukan semua bahan.  Masak dengan api perlahan sehingga agak pekat.
Sejukkan sebelum dihidangkan dengan jelly buah tadi.
 
;