Saturday, April 23, 2011 0 comments

Rendang Kering Ayam Berkicap

Salah satu cara nak memvariasikan masakan ayam....

1 ekor ayam dipotong kecil

Kisar halus:
  • 10 tangkai lada kering
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1/2 cawan kicap manis
  • garam secukup rasa
Perapkan ayam dengan bahan-bahan di atas.

Panaskan 4 sudu besar mentega.
Tumis 4 labu bawang besar yang dimayang halus sehingga garing.
Masukkan ayam dan air asam jawa secukupnya.
Tutup periuk rapat-rapat.
Bila ayam dah empuk dan kuahnya pekat, angkat.
Semasa menghidang, taburkan dengan bawang goreng, hirisan daun bawang dan sup serta hirisan cili merah dan hijau.
0 comments

Mint Sauce

Saya tak minat mint sauce.  Tapi satu hari, saya hadiri kenduri kat rumah adik saya.  Antara menunya, kambing panggang.  Mint sauce yang dihidangkan sedap la pulak.  Bila interview penjualnya, dia kata, mint sauce yang dia buat campur epal.  Mak pun balik dan jalankan edisi siasat...tak tau kat mana mak jumpa, yang pasti mesti daripada sumber orang putih sebab mak catitkan dalam bahasa orang putih jugak...bahasa Inggeris mak jauh lebih baik dari bahasa Inggeris saya.  Tapi ni resipinya....

4 sudu besar gula dan 4 sudu besar air.  Masak dalam kuali dengan api perlahan sehingga gula larut.  (Hihihi...bahasa asal yang mak tulis: Stir over low heat in a pan until dissolved..)

Biarkan sehingga mendidih, kecilkan lagi api.  Renihkan selama 3 minit,  without stirring.

Masukkan:
  • 4 sudu besar cuka atau jus daripada sebiji lemon dan 1 sudu besar cuka
  • 2 biji epal hijau - dikisar halus
  • 1 gugus daun pudina - dikisar halus
  • 1 sudu kecil garam - dikisar halus
Kacau sebati.  Tutupkan dan sejukkan selama 10 minit sebelum dihidangkan.

Hidangkan dengan ayam atau daging panggang.
1 comments

Kek Prune 2



Saya memang hantu prune.  Prune juice ker, buah prune ker, daging masak prune ker atau kak prune..semuanya saya suka.  Jadi bila saya ternampak kawan saya, Shikin poskan dalam blognya resipi Kek Prune dan kebetulan semua bahan dah tersedia di dapur saya, saya pun mencubanya tanpa berlengah-lengah lagi.  Sebab nak mintak kat Shikin tak boleh, rumah dia jauh sangat.  Cut and paste dari blog Shikin:

Bahan-bahan:


250 gram butter
1 cawan gula halus
2 cawan tepung naik sendiri
1/3 cawan susu pekat
20 biji prune
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil ovalete

Cara-caranya:

1. Panaskan kukusan dulu...
2. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
3. Pukul telur + esen vanila hingga kembang dan masukkan sedikit demi sedikit dalam adunan butter sambil dipukul..(my senior masukkan telur sebiji-sebiji dan pukul...)
4.Masukkan ovalete pukul dan masukkan susu pekat, kacau
5. Prune boleh dikisar tapi aku cincang-cincang aje kemudian masukkan dalam adunan dan pukul seketika.
6. Akhir sekali masukkan tepung dan kacau rata.
7. Masukkan dalam loyang dan kukus dalam 1 hingga 1 1/2 jam (hingga masak ler...)



p/s: tutup loyang dengan aluminium foil untuk mengelakkan air kukusan jatuh dalam kek anda...
1 comments

Puding Roti

Ini satu lagi hidangan kegemaran saya.  Kuih ni simple and easy sebenarnya.  Boleh aja main baling-baling bahan tanpa sukatan.  Tapi sebab saya budak baru belajar, saya lebih suka ikut sukatan supaya lebih terjamin outputnya.

1 buku roti gardenia (kecil) - kalau dapat croissant lagi sedap
Rendam sehingga kembang dan toskan

4-5 biji telur
1/2 tin susu gula
secubit garam
1 tin susu cair
1/2 tin susu air
2 sudu besar butter - didadu

Buah pilihan - secukupnya, contoh: peach, strawberry, nenas
Badam rincik

  • Pukul telur dengan gula dan garam sehingga kembang.
  • Gaulkan sebati adunan telur dengan susu dan roti dan separuh dari badam.
  • Sapukan loyang dengan mentega.  Susunkan buah dan taburkan badam rincik di lapisan bawah.
  • Tuangkan adunan roti ke dalam loyang.
  • Taburkan mentega ke atasnya.
  • Bakar pada suhu 180 darjah Celcius selama 30-40 minit.
0 comments

Egg Fu Yong

Egg Fu Yong ni lauk kegemaran saya.  Resipi ni mak dapat daripada TV2, tak pasti rancangan apa.  Eh..silap, rancangan Eat Your Heart Out.

5 biji telur - dipukul
1/2 sudu kecil garam
2 susu besar udang kering - direndam air panas dan ditumbuk kasar
2 biji sengkuang cina - dirincik halus
sedikit hirisan daun bawang
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil gula
2 sudu besar carrot yang dirincik halus, memanjang
1 labu bawang besar didadu
2 sudu besar isi ketam

  • Panaskan 5 sudu besar minyak (rule of thumb: 1 sudu besar minyak untuk 1 biji telur).
  • Campurkan semua bahan dengan adunan telur.
  • Tuangkan adunan telur dan kacau perlahan-lahan sehingga kering.  Angkat dan hidangkan panas-panas.
0 comments

Rendang Pedas Ayam (Itik)

Resipi ni daripada Mak Ngah Munah.  Mak Ngah Munah pun pandai masak.  Tugasan tetap untuk Mak Ngah Munah setiap kali kenduri kat kampung adalah menggoreng bihun.  Saya masih ingat makan goreng bihun dia...lama dulu sebab saya pun dah lama jugak tak dapat balik kenduri kat kampung, (selalulah saya miss masakan-masakan mak-mak sedara saya)...sangat sedap.  Bihunnya tak pun banyak aksesori, tapi sedap.  Tak tau apa rahsia dia.  Nanti saya cuba risik-risik...kali ni dapat resipi Rendang Pedas, applicable untuk ayam dan jugak itik.

1 ekor ayam atau itik
Kisar dan tumis sehingga garing bahan-bahan berikut:
  • 15 tangkai cili kering
  • 3-5 labu bawang besar
  • 12 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 2 ketul lengkuas
Masukkan ayam/itik.  Kacau rata dan biarkan sehingga masak.
Masukkan santan dan biarkan sehingga mendidih.
Masukkan 3 keping asam gelugor, gula dan garam secukup rasa.
Masukkan juga 2-3 sudu besar kerisik dan renihkan dengan api perlahan sehingga kuah pekat.
0 comments

Ayam Cili Padi

Resipi ni mak belajar dari Tok Tam Nah, salah seorang tukang masak handalan dalam family.  Selalu jadi consultant chef sessi kenduri kahwin, kenduri arwah dan apa saja majlis makan-makan kat kampung.

1 ekor ayam - dipotong kecil.

Dikisar halus dan ditumis sehingga pecah minyak bahan-bahan berikut:
  • 15-20 tangkai cili padi hijau
  • 5 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 15 batang serai
  • 1 inci kunyit hidup
  • 3-5 biji belimbing buluh (optional)
Kemudian, masukkan gula dan garam lebih kurang 1 sudu kecil.  Kacau rata.
Kemudian, masukkan ayam dengan 2-3 asam keping, jika perlu (kalau tak masukkan belimbing buluh).
Renehkan sehingga kuah pekat.
Perisakan dengan garam dan gula secukupnya.
0 comments

Ayam Goreng Lengkuas

Ini pun versi Mak.  Tak pasti mana mak dapat resipi ni.

1 ekor ayam - dipotong 12.
Perapkan dengan:
2 sudu besar lengkuas, 1 sudu besar bawang putih, 2 sudu besar serai dan 1 sudu besar halia yang dikisar halus.
7 biji cili padi dicincang
2 labu bawang besar yang dimayang
2-3 sudu besar kicap cair
gula dan lada hitam secukup rasa

Panaskan 2-3 sudu besar minyak masak.
Tumiskan 7 ulas bawang merah yang dimayang sehingga garing.
Masukkan ayam yang diperap tadi dan reneh sehingga ayam empuk.

Tambahkan 7 buji cili kering yang di potong kasar.
Masukkan 3 sudu besar santan pekat.

Kacau rata dan reneh lagi sehingga kuahnya hampir pekat.
0 comments

Agar-agar Serikaya

Sebulan dah tak update blog ni.  Mulakan dengan resipi pencuci mulut...resipi tok.

10gram agar-agar
6 sudu besar gula
Masakkan dengan 2 gelas air sehingga hancur dan tapiskan.

1 biji telur
3 sudu besar gula
2 sudu besar santan
Air daun pandan
Pukul bersama sehingga kembang

Masakkan semula agar-agar tadi ke atas api dan masukkan adunan gula-telur.  Kacau selama 10 minit. 

Angkat dan tuangkan ke dalam acuan.  Sejukkan.
 
;