Saturday, April 23, 2011

Rendang Pedas Ayam (Itik)

Resipi ni daripada Mak Ngah Munah.  Mak Ngah Munah pun pandai masak.  Tugasan tetap untuk Mak Ngah Munah setiap kali kenduri kat kampung adalah menggoreng bihun.  Saya masih ingat makan goreng bihun dia...lama dulu sebab saya pun dah lama jugak tak dapat balik kenduri kat kampung, (selalulah saya miss masakan-masakan mak-mak sedara saya)...sangat sedap.  Bihunnya tak pun banyak aksesori, tapi sedap.  Tak tau apa rahsia dia.  Nanti saya cuba risik-risik...kali ni dapat resipi Rendang Pedas, applicable untuk ayam dan jugak itik.

1 ekor ayam atau itik
Kisar dan tumis sehingga garing bahan-bahan berikut:
  • 15 tangkai cili kering
  • 3-5 labu bawang besar
  • 12 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 2 ketul lengkuas
Masukkan ayam/itik.  Kacau rata dan biarkan sehingga masak.
Masukkan santan dan biarkan sehingga mendidih.
Masukkan 3 keping asam gelugor, gula dan garam secukup rasa.
Masukkan juga 2-3 sudu besar kerisik dan renihkan dengan api perlahan sehingga kuah pekat.

0 comments:

Post a Comment

 
;