Wednesday, July 25, 2012

Paella Sepanyol

Dah lama cuba resipi ni.  Dah lama bercita-cita nak upload.  Hari ni baru sempat.  Ini request hubby.  Biasa la bila menonton Channel 703.  Nampak macam best.  Saya pun google resipi.  Cuma masalahnya, kebanyakan resipi Paella ni melibatkan wine.  Tapi alhamdulillah, saya jumpa satu resipi kat allrecipe.com. Menurut pemilik resipi, ini resipi Paella asli dari Sepanyol yang dia dapat dari neneknya.  Tak ada guna wine.  Saya pun cuba.  Menepati citarasa hubby and the kids.  Here is the recipe, saya ubahsuai sikit, saya tak masukkan segala isi ikan sekali.


5 cawan beras
6 cawan stok ayam
3 labu bawang putih (banyakkan...)
1 sudu kecil daun parsley (dicincang)
5 helai koma-koma
1 sudu teh serbuk kari
Garam dan lada hitam secukup rasa



1/4 cawan minyak zaitun
1 labu bawang besar

20 ekor udang besar
5 ekor ketam
4 ekor sotong
15 ekor mussels

350gram cendawan segar - dihiris
2 biji cili hijau
1 cawan green peas (sebenarnya, tak suka sangat green peas, tapi bila tengok resipi-resipi Paella, green peas ni macam syarat wajib)
  •  
  • Nota: resipi asal masukkan ayam...tapi saya decided untuk masak Paella yang ekslusif untuk seafood saja.  So, saya tambahkan ketam, buang ayam.  Resipi asal jugak gunakan Lobster - mana nak cari da.  Jadi saya gantikan dengan udang besar.

  • Basuh beras, keringkan.
  • Didihkan stok ayam, kemudian perlahankan api dan biarkan renih dengan api perlahan.
  • Kisar halus bwang putih, daun parsley, serbuk kari, koma-koma, garam, lada hitam dan 1/2 cawan stok ayam.
  • Panaskan minyak zaitun dalam periuk.  Tumiskan bawang besar dan cili hijau sehingga kekuningan.  Masukkan semua seafood (kecuali mussels) lebih kurang 10 minit.  Masukkan bahan yang dikisar.
  • Masukkan beras, stok ayam dan masak dengan api perlahan sehingga beras agak lembut (15 minit).
  • Masukkan cendawan dan mussels, biarkan mendidih lagi lebih kurang 10 minit.
  • Masak dengan api perlahan sehingga nasi masak.



0 comments:

Post a Comment

 
;