Monday, January 24, 2011

Kek Kukus Prune

Saya sangat sukakan Kek Prune.  First time saya makan Kek Prune, MIL buat.  Sedap.  Bila saya tengok resepinya, saya terfikir dua kali nak buat sendiri sebab telur putih dan merah perlu diasingkan.  Then, telur putih perlu dipukul sehingga keras.  Dulu tengok mak buat kek buah, macam tu.  Saya sukakan yang ringkas dan mudah.  Bila saya search kat internet, saya tengok resepi Kek Kukus Prune ni mendapat komen positif dari banyak pihak.  Lagipun, nampak mudah sebab tak payah asingkan telur (nampak sangat malas.....).  Saya modified sikit - saya tak blend prune tapi saya rebus, lenyekkan dan tambahkan bikarbonate soda.  Teringat dulu tengok mak buat kek buah - prunenya direbus dan dilecek.  Dan saya tambah serbuk koko supaya warna kek jadi lebih cantik - ini saya adaptasikan daripada resipi MIL, yang saya tengok masukkan serbuk koko.  Alhamdulillah, hasilnya memuaskan.  Even Harriz dan Ezham kata best!!

250gm butter
2 cawan tepung naik sendiri
2 sudu besar serbuk koko
1 cawan gula kaster
1/4 tin susu pekat manis
5 biji telur
20 biji buah prune
5 biji buah prune - dihiris kasar

  • Didihkan air dalam pengukus.
  • Prunes - direbus dengan 100ml air, dilecekkan dan campurkan dengan 1 sudu teh bikarbonat soda
  • Putar butter, gula dan susu pekat sehingga sebati.
  • Masukkan telur satu persatu.
  • Masukkan prune yang dilecek.
  • Masukkan tepung dan serbuk koko.
  • Masukkan prune yang dihiris kasar.
  • Tuangkan dalam acuan.  Kukus selama 1 1/2 jam.

0 comments:

Post a Comment

 
;